Lagere school

 

De lagereschoolkinderen worden ingedeeld in groepen op basis van leeftijd en leervorderingen.
Het kind behoort tot een groep als het meer dan de helft van de activiteiten volgt in die groep.

Elk leerjaar (leerlingengroep) heeft zijn eigen klastitularis. Sommige leerkrachten werken deeltijds. In de meeste klassen wordt co-teaching toegepast.  In gemeenschappelijk overleg wordt het welzijn van de kinderen bewaakt.

Om de doelen uit het pedagogisch project te concretiseren, onderschrijft onze school de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen die door het ministerie zijn opgelegd. Om die te realiseren bouwt zij op de nieuwe leerplannen "leer lokaal "ldie door O.V.S.G. (het onderwijssecretariaat van steden en gemeenten) zijn uitgewerkt. Hierin vinden we 9 leergebieden, 24 thema's, 138 leerlijnen en 2404 basisdoelen.

Het onderwijsaanbod in het gewoon lager onderwijs omvat, en waar mogelijk in samenhang de volgende leergebieden: 

-Nederlands (mondelinge taalvaardigheid-schriftelijke taalvaardigheid-taalbeschouwing)

-Ik en de wereld ( financieel economische competenties-natuurkundige verschijnselen-tijd-maatschappij-natuur-                                        techniek-ruimte en verkeer)

-Wiskunde (meetkunde-meten-hetallen)

-Frans (mondelinge taalvaardigheid-schriftelijke taalvaardigheid-taalbeschouwing)

-Kunst en cultuur ( cultuurbeschouwing-creativiteit-onderzoeken en creëren-presenteren)

-Gezondheid ( motorische competenties-gezonde en veilige levensstijl-mentaal welbevinden)

-Leercompetenties (keuzes maken en initiatief nemen-leren en memoriseren-informatiebronnen hanteren-                                                      onderzoeken-plannen-problemen oplossen-samenwerken)

-Digitale geletterdheid (computationeel denken- ict-basisvaardigheden- mediawijsheid )

-Socio-relationele competenties ( oplossingsgericht omgaan met conflictsituaties-sociaal engagement-weerbaarheid)

 

Daarnaast omvat het onderwijsaanbod voor het lager onderwijs 2 lestijden onderwijs in één van de erkende godsdiensten of in de niet-confessionele zedenleer.  

 

De 9 leergebieden  ontplooien het totale kind en zijn daarom evenwaardig. De concrete doelstellingen, die bij elk van de 9 leergebieden willen bereikt worden, staan uitgeschreven in het leerplan, leer lkokaal,  van O.V.S.G. Deze doelen bepalen natuurlijk de leerstof die zal aangebracht worden.

Wij beschikken en hanteren de nieuwste methodes, die het dichtst het vooropgestelde doel van onze leerplannen benaderen. Zo bieden wij onze leerlingen optimale mogelijkheden om met een goed resultaat de basisschool te doorlopen.