Prettige vakantie

Nieuws van het fietsadviescentrum
Vorig schooljaar deden we een inzamelactie ten voordele van het fietsadviescentrum in Pellenberg. Onze kinderen kregen les over de werking vanhet centrum en leerden de kneepjes van het vak. Er werd soep verkocht en de leerlingen liepen ongelooflijk veel rondjes om geld in te zamelen. Dankzij al die inspanningen werden er drie elektrische fietsen aangekocht voor het fietsadviescentrum.

Inschrijven
Kinderen °2018 kunnen nu ingeschreven worden voor het schooljaar 2020-2021.
Wees er tijdig bij!

 


 
       
 

 

Een vlotte start : tips van de juf

 

1) Een goede boekentas:

  • kies er eentje die je peuter zelf kan open en dichtdoen.  
  • een ruime handige boekentas is belangrijk! Test of het tasje nog makkelijk sluit als alles erin zit. Je peuter kan er dan zelf alle spulletjes instoppen zonder te moeten puzzelen tot het past.
  • zet duidelijk en vanaf de eerste schooldag de naam van je peuter op al zijn spulletjes (ook op de jas, muts...)! Er circuleren veel dezelfde spulletjes en zonder naam is het moeilijk om ze uit elkaar te houden.

 

2) Hoe bereid ik mijn kind voor?

  • ga samen met je peuter eens kijken in de klas. Dit kan 5 keer per schooljaar op onze openklasdagen. Je kan er vragen stellen en kennismaken met de klas, de juf, klaspop Jules, de andere kinderen...
  • vertel enthousiast en eerlijk over de kleuterschool! De peuterklas is geen speelgoedparadijs waar alles mag, maar ook geen plaats waar je enkel moet stilzitten en luisteren.
  • oefen al eens met je peuter om de boekentas dicht te doen en de jas aan te doen. Laat hem al eens drinken uit de drinkbus of eten uit de brooddoos.
  • zindelijk zijn en zindelijk worden.  Meer info via 'op het potje' in het menu hiernaast.

3) Afscheid nemen: gouden tips!

  • de eerste schooldag kom je met je peuter mee naar het klasje.
  • hou je sterk, ontspan je en wees vriendelijk. Toon je eigen verdriet niet.
  • hang samen met je kapoen zijn jas weg en zet de boekentas op de grond onder de kapstok. 
  • ga zeker niet stiekem weg en hou het moment van afscheid kort: een kusje, knuffel en 'tot straks' is al voldoende.  Wacht op een rustig moment om dit afscheid effectief kort en positief te kunnen houden.  Laat je kindje gerust eerst wat climatiseren.
  • vertel op voorhand duidelijk wie je peuter komt ophalen. Blijft hij eten op school of gaat hij naar de naschoolse opvang. Breng de juf hier ook tijdig van op de hoogte.
  • mag een tutje of knuffel? Vraag hierover best meer informatie op de openklasdag bij de juf.

4) Heeft je peuter toch verdriet?

Er zijn 3 groepjes:

  • peuters die zonder problemen naar school komen
  • peuters die de eerste dagen wenen en nadien wennen aan de situatie
  • peuters die de eerste dagen niet wenen, maar nadien wel

Dit is normaal. Bij bijna alle huilertjes gaat het zo: van zodra mama of papa weg is, zijn de traantjes ook weg.

Vaste structuur is belangrijk.  Zorg dat je bij het belsignaal aan de rij bent.  Neem je tijd om mee de klas binnen te komen, help je kindje even of toon hem waar hij zijn jasje mag hangen enz..  en neem daarna rustig maar kort afscheid.  Dan verloopt het zeker vlot!  Na het moment van afscheid keer je niet meer terug naar de klas, dat maakt het voor je kindje moeilijk.  Zo leer jij je kindje wat afscheid nemen is.  

Als het te moeilijk gaat blijf je rustig en wacht je even tot de juf de andere peuters geholpen heeft.  Zo kan je kindje ook al wat rustig worden en klimatiseren.  De juf zal je kindje dan overnemen.  Daarna neem je kort maar rustig afscheid: een kus, knuffel, tot straks.  Je gaat vriendelijk en positief (zwaai nog eens) maar zo snel mogelijk weg.  Je peuter zal hieraan wennen en meestal is het dan na een paar weken of dagen over.  

In de klas zal de juf met de kindjes ook over het afscheid praten, je kindje geruststellen dat mama terugkomt.   Daarna starten we zo snel mogelijk met het ochtendritueel en een leuke activiteit.  Het is niet verplicht om hier vanaf de eerste dag aan deel te nemen.  

De juf zal na schooltijd open en eerlijk vertellen over de momenten na het afscheid en eventueel samen een ritueeltje, aangepast aan je kapoen, bespreken.  TOI TOI!

5) Wat leert mijn kindje in de eerste kleuterklas?

  • speelgoed uithalen en opbergen op de juiste plaats
    • gevarieeerd en aangepast speelgoed zoals duplo, playmobiel, nopperblokken, fisher price little people speelmateriaal, mega bloks, colorino, autohoek, keukenhoekje, poppenhoek...
  • controle krijgen over fijn motorische en groot motorische bewegingen:
    • kennismaken en experimenteren met allerlei verschillende beeldende materialen en technieken: schilderen en stempelen met verschillende materialen, scheuren, knippen, plakken, frotteren, sjabloneren, kribbelen en schrijbelen met verschillende materialen en nog zoveel meer...
    • spelen op ons eigen speelpleintje aan de klas met grote zandbak en zandspeelgoed, glijbanen, picknicktafeltjes...
  • naar anderen luisteren en zelf iets vertellen
  • zijn beurt afwachten
  • nieuwe woorden gebruiken en oefenen
  • zelfredzaam worden en hulp vragen waar nodig
  • opdrachten begrijpen en uitvoeren
  • afspraken naleven in groep
  • samen spelen, samen delen en omgaan met de emoties die daarbij komen kijken
  • oog krijgen voor anderen
  • en nog veel meer!

6) Hoe weet ik wat er op school gebeurt?

  • je peuter zal misschien niet vertellen wat het de hele dag heeft gedaan. Heb hier begrip voor. Hij zal wel weten wat er gebeurd is, maar het is te veel om op te noemen. Ook zijn denken en taal zijn hier nog niet genoeg voor ontwikkeld.
  • soms herken je gebeurtenissen van op school in zijn spel.
  • in het heen- en weermapje kan je lezen wat er in de klas op het programma staat. Je kan via dit mapje ook een berichtje naar de juf terugsturen.
  • via het schoolkrantje, de nieuwsbrieven, de website.

7) Activiteiten en thema's gebaseerd op 3 pijlers:

  • organisatie van activiteiten in de belevingswereld van de kleuters: seizoens - en interessegebonden thema's, vaak met een ludieke rode draad zodat onze kapoentjes het meteen leuk vinden in de klas
  • met ruimte voor sociaal - emotionele ontwikkeling
  • zelfredzaamheid: we maken tijd om onze jas zelf aan te leren doen, een zakdoek te nemen, neusje proper maken, onze handjes wassen, naar het toiletje/potje gaan, ... (met hulp waar nodig) 

8) Ken je klaspop Jules al?

Inschrijven > Een vlotte start tips van de juf